Een urineweginfectie wordt in de volksmond meestal blaasontsteking genoemd. De ontsteking kan behalve in de blaas ook in de plasbuis of in de urineleiders zitten. Bij mannen met een blaasontsteking is dikwijls ook de prostaat ontstoken.

Wanneer een blaasontsteking niet op tijd wordt behandeld, kan een ontsteking van de nieren ontstaan (nierbekkenontsteking).

Urineweginfecties komen regelmatig voor: elk jaar bij 1 op de 100 mannen.
Mogelijke oorzaken? Een urineweginfectie ontstaat meestal door bacteriën van buiten af. Meestal leven de bacteriën die de infectie veroorzaken in de darmen en rondom de plasbuis. In sommige gevallen gaat het om bacteriën die overgedragen worden bij seksueel contact. Bij een infectie zijn deze bacteriën via de plasbuis de urinewegen binnengedrongen. De infectie kan de plasbuis, de prostaat, de blaas maar ook de (bij)bal aandoen.

Ruim 25% van de mannen die een urineweginfectie hebben gehad, krijgt binnen een jaar weer een infectie. Een infectie komt gemakkelijk terug als iemand te weinig drinkt en daardoor te weinig urine maakt. Of als iemand wel plast maar niet leeg plast. Sommige urineweginfecties kunnen leiden tot nierschade.

Kou, tocht en wc-brillen veroorzaken geen blaasontsteking.
Blaasontsteking bij mannen
Hoe kunt u het herkennen?
Vaak zijn er bij urineweginfecties plasproblemen, zoals vaak moeten plassen, steeds weer aandrang hebben om te plassen en pijn tijdens het plassen. De pijn kan ook uitstralen naar de balzak.

Een zaadlozing kan dan ook pijnlijk zijn en het zaadvocht kan er anders uitzien. Buikpijn, koorts, pijn in de zij en een algemeen gevoel ziek te zijn, kunnen ook voorkomen. Dit kan ook voorkomen als u een nierbekkenontsteking heeft.

Een man kan door deze infectie zeer ziek zijn. Vermoeidheid kan nog lang blijven zeuren ook als de temperatuur weer normaal is.

Indien uw huisarts vermoedt dat u een urineweginfectie heeft, zal hij uw urine testen. U vangt daarvoor wat (ochtend)urine op in een schoon potje en sluit dit goed af. Bij de apotheek kunt u goed afsluitbare opvangbakjes voor urine kopen. De urine kan het beste binnen twee uur worden onderzocht. Wanneer dat niet lukt, kunt u de urine het beste in de koelkast bewaren (maximaal 24 uur).

In sommige gevallen zal uw arts ook een urinekweek laten maken. Hij kan dan precies zien welke bacterie de infectie heeft veroorzaakt. Hij kan dan een medicijn geven dat deze bacterie doodt, een antibioticakuur.

Soms wordt er ook behandeld met een kuur (antibiotica), Deze kuur moet u altijd afmaken, anders kan de infectie terugkomen. Vooral bij een prostaatontsteking kan het nodig zijn om antibiotica voor een langere periode te nemen. Bij de ene patiënt kan dat 2 weken zijn, voor een ander soms 4 – 6 weken.

Het is erg belangrijk dat u deze kuur helemaal afmaakt, ook wanneer de klachten zijn verminderd of zelfs al zijn verdwenen. De ontsteking kan anders gemakkelijk weer terugkomen.

Wanneer de klachten voorbij zijn en de kuur is opgemaakt kan de arts u vragen om nog eens de urine te laten nakijken om te zien of alles in orde is.

In enkele gevallen zal uw huisarts u naar de uroloog verwijzen. Dit gebeurt meestal wanneer de voorgeschreven medicijnen niet werken of wanneer u binnen betrekkelijk korte tijd een nieuwe infectie krijgt.

De uroloog zal dan verder onderzoek gaan doen en behandeling inzetten. Verder onderzoek kan zijn: plasdagboek, bloed- en/of urine onderzoek, echo van de nieren, plassen op een ‘computertoilet’ en controleren of u leeg heeft geplast, kijkonderzoek van de blaas. De behandeling is afhankelijk van de uitslagen en is soms een langdurige antibioticakuur (onderhoudsbehandeling)

Een lichte urineweginfectie komt vaak voor en gaat meestal vanzelf over. Het is raadzaam:

• Veel te drinken, liefst ruim twee liter per dag. Hierdoor maakt u meer urine. Om blaasontstekingen te voorkomen, zou u 1 ½ tot 2 liter urine per 24 uur moeten maken. Meet het eens met een maatbeker en noteer de hoeveelheid van alle plassen per 24 uur. Dit wordt ook wel een plasdagboek of mictielijst genoemd. Deze informatie is voor een arts zeer nuttig
  • Regelmatig naar het toilet te gaan
  • Het toiletbezoek niet uit te stellen
  • De blaas helemaal leeg te plassen