Bij een steeldraai van de testikel (‘teelbaltorsie’ of ‘torsio testis’) is er sprake van een acuut opgetreden pijn eenzijdig in de balzak, met vaak hoogstand van deze aangedane testikel. Een steeldraai van de testikel kan gedurende het gehele leven voorkomen. Als er een steeldraai van de bal tijdens de foetale periode voorkomt spreekt met van een’ vanishing testis’.

De meest voorkomende pijnlijke scrotale zwelling is een eenzijdige ontsteking van de bijbal met ook vaak ontsteking van de testikel zelf. De pijn is langzaam erger geworden en een pijnlijke zwelling van de bijbal met eventuele roodheid is aanwezig.

Klachten bij een torsio testis
Plotselinge scherpe pijn in het scrotum
Pijn in het onderste gedeelte van de buik
Een misselijk gevoel, braken
Roodheid van het scrotum
Zwelling van het scrotum

Lichamelijk onderzoek
Bij lichamelijk onderzoek wordt gelet op de kleur van de huid en zichtbare zwellingen. Tevens zal de positie en de grootte/consistentie van de zaadballen onderzocht. Er wordt ook onderzocht of de bijbal vergroot en/of pijnlijk is.

Echo
Een echo van de balzak kan onderscheid maken tussen een ontsteking of een steeldraai.

Een ontsteking van de bal of bijbal kan  met antibiotica worden behandeld. De pijn neemt langzaam af, maar kan zeker nog enkele weken aanhouden. De bal kan soms nog groter en vaster worden. De roodheid wordt snel minder. Rust houden wordt geadviseerd.

Bij een steeldraai (torsio) dient binnen vier tot zes  uur een terugdraai te worden verricht. Als de bal terug gedraaid is, kan met een echo gecontroleerd worden of er weer bloeddoorstroming naar de bal is. De pijn is na de terugdraai vrijwel direct weg. Omdat een steeldraai opnieuw kan voorkomen in dezelfde of in de andere bal, zal binnen enkele weken na de terugdraai een operatie gepland worden. Dan zullen beide ballen vast worden gemaakt aan de binnenkant van de balzakhuid om een steeldraai in de toekomst te voorkomen. Dit gebeurt in een dagopname.

Soms is het terugdraaien van de bal te pijnlijk. Dan gebeurt dit direct op de operatiekamer. De teelbal kan meteen gecontroleerd worden op vitaliteit en beide ballen zullen vast gemaakt worden aan de binnenkant van de balzakhuid.