Bij de geboorte zijn de voorhuid en de eikel vaak tot een geheel verkleefd. Met het ouder worden komt dit vanzelf los. Vanaf de leeftijd van 4 jaar kan de voorhuid bij de meeste jongens voorzichtig worden teruggeschoven. Wanneer het terugschuiven niet (goed) lukt, forceer dit dan niet. Dit kan pijn doen en scheurtjes veroorzaken in de huid. Daardoor ontstaan littekens en kan de voorhuid nog nauwer worden. Bij de meeste kinderen komt de voorhuid uiteindelijk vanzelf los.

Aan het eind van de penis zit de eikel. Deze is vaak erg gevoelig. Er zit een dun, rekbaar stukje huid overheen: de voorhuid. De voorhuid zit aan de achterkant aan de penis vast met een soort ‘riempje’. De voorhuid ziet er bij iedere jongen anders uit. Het varieert van bijna geen voorhuid tot een ruime voorhuid in een soort ‘tuitje’.

Een vernauwde voorhuid ontstaat meestal door een huidafwijking. Ook kan het riempje waarmee de voorhuid aan de penis vast zit, te kort zijn.
Wanneer de voorhuid niet (goed) over de eikel kan worden teruggeschoven, hoeft dit geen klachten te geven. Wel kan het hierdoor moeilijk zijn om onder de voorhuid goed schoon te kunnen maken.

De volgende klachten kunnen ontstaan door een vernauwde voorhuid:

• Wanneer de voorhuid het plassen belemmert (de voorhuid gaat dan bol staan tijdens het plassen)
  • Wanneer urine achterblijft tussen de voorhuid en de eikel. Hierdoor kan een ontsteking van de eikel en de voorhuid ontstaan.
  • Pijn aan de eikel
  • Pijn bij het plassen
  • Plassen met een slappe straal
  • Wanneer uw kind vaak maar kleine beetjes plast

Wanneer u of uw kind verwezen wordt door de huisarts dan zal de uroloog op de polikliniek voorzichtig naar de penis kijken. Aan de hand van dit onderzoek wordt besloten wat en of er iets moet gebeuren.

Meestal vallen vernauwingen van de voorhuid erg mee en wordt de huid met het ouder worden van uw kind vanzelf soepeler. Bij volwassenen is dit vaak niet het geval.

Zo nodig wordt eerst een crème gebruikt die de voorhuid soepeler kan maken. De crème wordt 6 weken lang 2 keer per dag aangebracht op de voorhuid. Daarna wordt geprobeerd de voorhuid voorzichtig terug te trekken.

Na deze behandeling zal de uroloog nogmaals kijken hoe het ervoor staat. Wanneer de behandeling met crème geen succes heeft, wordt een operatie uitgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn wanneer de voorhuid erg vernauwd is door stug littekenweefsel. Wanneer een operatie noodzakelijk is, zijn er verschillende mogelijkheden:

• De voorhuid wordt alleen losgemaakt (adhesiolysis)
  • De voorhuid wordt losgemaakt en gedeeltelijk weggehaald, ookwel partiele circumcisie.
  • De voorhuid wordt helemaal weggehaald. Dit noemen we een circumcisie.
  • Het riempje waarmee de voorhuid vastzit, wordt losser gemaakt. Dit wordt ookwel frenulotomie genoemd.

De operatie vindt plaats onder algehele narcose. Na de operatie zal de penis er normaal uitzien. Het ziekenhuis zal u voor de operatie uitgebreid inlichten over de gang van zaken. Ook krijgt u adviezen mee voor thuis, na de operatie.

In overleg met uw arts zal er bij u een circumcisie worden verricht. Bij een circumcisie ofwel besnijdenis wordt een gedeelte of de gehele voorhuid van de penis operatief verwijderd.

De meest voorkomende reden hiertoe is een te nauwe voorhuid. Gevolg hiervan kan zijn dat er moeilijkheden optreden bij plassen, pijn tijdens erectie en geslachtsgemeenschap of een ontsteking van de eikel of voorhuid.

Vanaf 1 januari 2017 wordt een medisch noodzakelijke besnijdenis vergoed door de basisverzekering. Voor informatie over een besnijdenis om niet-medische redenen kunt u contact opnemen met
een zelfstandige besnijdingskliniek in uw buurt.

Bij volwassenen kan de ingreep poliklinisch onder lokale verdoving plaats hebben. Hiertoe wordt de penis verdoofd door 1 of 2 injecties ter plaatse van de basis van de penis te geven. Afgeraden wordt om na de ingreep zelf een auto te besturen; geadviseerd wordt om voor vervoer naar huis zorg te dragen. Eventueel gebruik van bloedverdunnende middelen dient gemeld te worden en in overleg met uw arts dienen deze voor de ingreep gestaakt te zijn. Bij kinderen zal de operatie onder algehele narcose plaats vinden en in dagbehandeling.

De operatie

Na lokale verdoving wordt de penis gedesinfecteerd, waarna de omgeving met steriele doeken wordt afgedekt. De ingreep duurt 20-30 minuten. Bij de operatie wordt de voorhuid verwijderd en worden er rondom oplosbare hechtingen geplaatst aan de basis van de eikel. Na de operatie wordt de penis verbonden, vaak met een vettig gaas (unitule) of zalf en vervolgens steriele gazen.

Deze hechtingen lossen meestal na 7 dagen op en hoeven dus niet verwijderd te worden. Na besnijdenis is de eikel meestal onbedekt. Dit kan met name de eerste dagen zeer gevoelig zijn. Vóór de ingreep zijn er vaak verklevingen aanwezig tussen voorhuid en eikel. Deze worden dan tijdens de operatie losgemaakt en hierdoor ziet de eikel er enkele dagen na de operatie rood en gezwollen uit. Na ruim een week ontstaat er geleidelijk een nieuwe huidlaag.

Na de ingreep is het verstandig het de rest van de dag rustig aan te doen. Na het plassen dient u het verband te verschonen. De volgende dag mag u weer douchen. Geadviseerd wordt twee weken niet te sporten, te zwemmen of naar de sauna te gaan en normaal ondersteunende onderbroeken (geen boxershorts) te dragen.
U mag geen geslachtsgemeenschap hebben gedurende 6 weken. Na de ingreep kunt u enkele dagen een pijnlijk gevoel houden. Om deze te bestrijden kunt u paracetamol tabletten nemen. Ook kunt u enkele dagen een branderig gevoel hebben tijdens het plassen; bij doorplassen verdwijnt dit gewoonlijk weer. Op de plaats van de hechtingen kunnen korstjes ontstaan, die kunnen gaan schrijnen.

Complicaties

De mogelijke complicaties beperken zich bijna altijd tot de wond. Er kan een nabloeding optreden die zich kan uiten in een bloederig verband of een bloeduitstorting onder een hechting. Soms treedt een wondgenezingsstoornis op in de vorm van infectie of abces. Indien de pijn steeds erger wordt, er pus of bloed uit de wond komt, de penis steeds dikker wordt of u koorts krijgt boven 38,5oC moet u contact opnemen met uw uroloog.