Aan het eind van de penis zit de eikel. Deze is erg gevoelig. Er zit een dun, rekbaar stukje huid overheen: de voorhuid. De voorhuid zit aan de achterkant aan de penis vast met een soort ‘riempje’. De voorhuid ziet er bij iedere jongen anders uit. Het varieert van bijna geen voorhuid tot een ruime voorhuid in een soort ‘tuitje’.

Bij de geboorte zijn de voorhuid en de eikel vaak tot een geheel verkleefd. Met het ouder worden komt dit vanzelf los. Vanaf de leeftijd van 4 jaar kan de voorhuid bij de meeste jongens voorzichtig worden teruggeschoven. Wanneer het terugschuiven niet (goed) lukt, forceer dit dan niet. Dit kan pijn doen en scheurtjes veroorzaken in de huid. Daardoor ontstaan littekens en kan de voorhuid nog nauwer worden. Bij de meeste kinderen komt de voorhuid uiteindelijk vanzelf los.

Een vernauwde voorhuid ontstaat meestal door een huidafwijking. Ook kan het riempje waarmee de voorhuid aan de penis vast zit, te kort zijn.
Wanneer de voorhuid niet (goed) over de eikel kan worden teruggeschoven, hoeft dit geen klachten te geven. Wel kan het hierdoor moeilijk zijn om onder de voorhuid goed schoon te kunnen maken.

De volgende klachten kunnen ontstaan door een vernauwde voorhuid:
  • Wanneer de voorhuid het plassen belemmert (de voorhuid gaat dan bol staan tijdens het plassen)
  • Wanneer urine achterblijft tussen de voorhuid en de eikel. Hierdoor kan een ontsteking van de eikel en de voorhuid ontstaan.
  • Pijn aan de eikel
  • Pijn bij het plassen
  • Plassen met een slappe straal
  • Wanneer uw kind vaak maar kleine beetjes plast
Wanneer uw kind verwezen wordt door de huisarts dan zal de Uroloog op de polikliniek voorzichtig naar de penis van uw zoon kijken. Aan de hand van dit onderzoek wordt besloten wat en of er iets moet gebeuren.

Meestal vallen vernauwingen van de voorhuid erg mee en wordt de huid met het ouder worden van uw kind vanzelf soepeler.

Zo nodig wordt eerst een crème gebruikt die de voorhuid soepeler kan maken. De crème wordt 6 weken lang 2 keer per dag aangebracht op de voorhuid. Daarna wordt geprobeerd de voorhuid voorzichtig terug te trekken.

Na deze behandeling zal de Uroloog nogmaals kijken hoe het ervoor staat.
Wanneer de behandeling met crème geen succes heeft, wordt een operatie uitgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn wanneer de voorhuid erg vernauwd is door stug littekenweefsel. Wanneer een operatie noodzakelijk is, zijn er verschillende mogelijkheden:
  • De voorhuid wordt alleen losgemaakt.
  • De voorhuid wordt losgemaakt en gedeeltelijk weggehaald.
  • De voorhuid wordt helemaal weggehaald.
  • Het riempje waarmee de voorhuid vastzit, wordt losser gemaakt.
  • De operatie vindt plaats onder algehele narcose. Na de operatie zal de penis er normaal uitzien. Het ziekenhuis zal u voor de operatie uitgebreid inlichten over de gang van zaken. Ook krijgt u adviezen mee voor thuis, na de operatie.