6. Wel/geen terugkeer

Nadat de tumor door middel van een TUR-blaas is verwijderd, is er bij laag risico patienten 15% kans dat de ziekte binnen 1 jaar terugkeert, en 31% kans binnen 5 jaar. Voor midden risico zijn deze kansen 24-62% en voor hoog risico 61-78%.

Dit wordt een recidief genoemd. Daarbij geldt dat hoe hoger het risico is, hoe groter de kans op een recidief. In principe kan de tumor opnieuw met een TUR-blaas worden verwijderd: in het geval van een recidief zal dit zorgpad vanaf het begin moeten worden doorlopen.

Het verschijnen van een lokaal recidief na een radicale cystectomie wordt in het algemeen geassocieerd met een slechte prognose maar kan worden behandeld door middel van chirurgie, chemotherapie en radiotherapie.

Patiënten met CIS worden in principe behandeld met  blaasspoelingen met BCG. Omdat CIS slecht zichtbaar is, kan CIS niet weggehaald worden met een TUR-blaas, maar bestaat de volledige behandeling uit spoelingen. Na 3-6 maanden worden dan wel blaasbiopten afgenomen op de operatiekamer, om te controleren of CIS daadwerkelijk goed behandeld is.

Patiënten die een niet-spierinvasief recidief krijgen na blaasspoelingen met chemotherapie kunnen nog steeds baat hebben bij een behandeling met BCG middels blaasspoelingen. Therapie van blaasspoelingen met BCG kan geen uitwerking hebben. Afhankelijk van het recidief zijn er de volgende opties:

• De tumor is ongevoelig voor BCG of er wordt een spierinvasieve tumor ontdekt tijdens de controle:
  1. Radicale cystectomie
  2. Blaasbesparende strategie in patiënten die geen cystectomie kunnen ondergaan.
  • De recidief tumor is van een hoog risico
  1. Radicale cystectomie
  2. Herhaling BCG behandeling
  3. Blaasbesparende strategie
  • Als de eerste tumor intermediair risico was, en er na BCG een laag of intermediair risico recidief optreedt:
  1. Herhaling blaasspoeling met BCG of chemotherapie
  2. Radicale cystectomie

Om de kans op een recidief zoveel mogelijk te verlagen, wordt  sterk aanbevolen om te stoppen met roken. Daarnaast is een gezonde leeftsijl (genoeg beweging, gezond lichaamsgewicht, en een gezond dieet) altijd goed voor de algehele gezondheid.

Klik hier voor meer aanbevelingen met betrekking tot levensstijl.