Alles Over Urologie
  • Blaasontsteking

Inleiding

Een blaasonsteking is een aandoening aan de urinewegen (urineweginfectie). De ontsteking kan behalve in de blaas ook in de urineleiders en in de urinebuis zitten. Wanneer een blaasontsteking niet op tijd wordt behandeld, kan er een ontsteking van de nieren ontstaan (nierbekkenontsteking).

Waardoor wordt het veroorzaakt?

Een blaasontsteking ontstaat meestal door bacteriën, die ook in de darmen leven maar daar niet schadelijk zijn. Deze komen vanuit de anus via de huid in de urinebuis terecht. In sommige gevallen gaat het om bacteriën die overgedragen worden bij seksueel contact. Omdat vrouwen een kortere urinebuis hebben dan mannen, kunnen bacteriën makkelijker de blaas binnendringen. Vrouwen hebben daarom sneller last van een urineweginfectie dan mannen.

Soms plast men de blaas slechter leeg door een verkeerde plashouding of bij een verzakking van de blaas. De spieren en banden waaraan de blaas is opgehangen, zijn dan uitgerekt. Er blijft steeds een restje urine in de blaas achter. Hierdoor kunnen bacteriën zich gemakkelijker vermenigvuldigen en is er meer kans op een ontsteking.
    Het is daarom ook belangrijk om regelmatig te gaan plassen en het niet te lang uit te stellen. Kou, tocht en wc-brillen veroorzaken waarschijnlijk geen blaasontsteking.

Hoe kunt u het herkennen?

Wanneer u een blaasontsteking heeft, doet het plassen meestal pijn. Ook kan het zijn dat u vaak naar het toilet moet en dan steeds maar weinig plast. Sommige mensen hebben zelfs aldoor het gevoel dat ze moeten plassen. U kunt ook een drukkend of pijnlijk gevoel hebben in de onderbuik of rug. De urine kan onaangenaam ruiken of er troebel uitzien. Soms zit er bloed in de urine.

Wanneer u denkt dat u mogelijk een blaasontsteking heeft, kunt u uw urine laten testen bij de huisarts. U vangt daarvoor wat (ochtend)urine op in een schoon potje en sluit dit goed af. Bij de apotheek kunt u goed afsluitbare opvangbakjes voor urine kopen. De urine kan het beste binnen twee uur worden onderzocht. Wanneer dat niet lukt, kunt u de urine in de koelkast bewaren (maximaal 24 uur).

Wat is er aan te doen?

U kunt veel doen om een blaasontsteking te voorkomen:

• Het is vooral erg belangrijk om veel te drinken, liefst ruim twee liter per dag. Hierdoor maakt u meer urine. Om blaasontstekingen te voorkomen, zou u 1 ½ tot 2 liter urine per 24 uur moeten maken. Meet het eens met een maatbeker en noteer de porties per 24 uur. Dit wordt ook wel een plasdagboek of mictielijst genoemd. Deze informatie is voor een arts zeer nuttig.
    • Wanneer u regelmatig plast, spoelt u bacteriën naar buiten. Plas uw blaas daarom altijd goed leeg. Neem de tijd en ga er rustig bij zitten.
    • Geadviseerd wordt te plassen na het vrijen. Hiermee worden bacteriën weggespoeld die rond en in de urinebuis zijn gekomen.
    • Veeg na toiletbezoek van voren naar achteren af. Hiermee voorkomt u dat bacteriën uit de ontlasting bij de urinebuis kunnen komen.
    • Ook het drinken van cranberrysap kan een blaasontsteking soms helpen voorkomen.

Deze maatregelen zijn ook belangrijk wanneer u al een blaasontsteking heeft. Een lichte blaasontsteking kan hiermee zelfs vanzelf over gaan.

Wanneer de klachten blijven of er is sprake van een ernstige infectie, zal de huisarts een antibioticakuur voorschrijven. Het is erg belangrijk dat u deze kuur helemaal afmaakt, ook wanneer de klachten zijn verminderd of zelfs al zijn verdwenen. De ontsteking kan anders gemakkelijk weer terugkomen.

blaasontsteking

Mictielijst.pdf

• Feiten of fabels
  • "Urineweginfecties zijn onvermijdelijk."

Feit:

80% van de vrouwen krijgt tenminste een keer in hun leven een infectie aan de urinewegen. Met name jonge vrouwen (20-25 jaar) en oudere vrouwen hebben wat meer risico. Deze pieken hebben te maken met seksuele activiteit en post-menstruatie.

Creëer uw eigen zorg!
    Volgend jaar zal er een nieuwe netwerkrichtlijn ‘subfertiliteit’ gepubliceerd worden. Deze richtlijn komt tot stand door een samenwerking tussen huisartsen, gynaecologen, urologen, embryologen, klinisch chemici en psychologen, en moet ervoor zorgen dat de fertiliteitszorg in Nederland verbetert. We willen hierin ook graag de mening van de patiënten meenemen, want deze kunnen ons als geen ander vertellen hoe de zorg het best geregeld zou kunnen worden. Via een wikipedia-achtige methode zal om uw wensen en behoeften gevraagd worden op de website van de patiëntenvereniging Freya, zgn. ‘Wikifreya’. Als u interesse heeft, bezoek dan deze website om de door ons voorgestelde aanbevelingen naar believen te veranderen dan wel aan te vullen. Als u vragen of opmerkingen heeft, kunt u die sturen naar kkcz@umcn.nl
  • Uw mening
  • Heeft u wel eens moeite of pijn bij het plassen?
    Ja
    Nee