Bloed bij sperma heet ook wel hemospermie en is iets wat bij veel mannen weleens voorkomt. Doorgaans zijn de klachten eenmalig. Sommige mannen houden langer last van bloed bij sperma.

Bij hemospermie komt er bij het sperma ook wat bloed mee. Dit kan voor een schrikreactie zorgen. Gelukkig duidt bloed bij het sperma vaak op niets ernstig en gaat het vanzelf over. Hemospermie komt bij mannen van alle leeftijden voor. Vijftien procent heeft eenmalig last van bloed in het sperma, bij de overige komt het zo nu en dan eens voor. Bloed bij sperma ontstaat vaak na een periode van onthouding of juist door hevig seksueel contact.

Oorzaak van bloed bij sperma

Wanneer de man toch naar de arts gaat omdat hij vaak last heeft van bloed bij de zaadlozing, is de oorzaak mogelijk niet te vinden. Vaak is er een bloedvaatje beschadigd dat ergens in de zaadbal of penis zit. Bijvoorbeeld doordat de man zich gestoten heeft of door prostaatsteentjes. In enkele gevallen komt bloed bij zaadlozing door een ontsteking van één van de zaadblaasjes of van de prostaat. In heel zeldzame gevallen duidt bloed bij het sperma op prostaatkanker.

Bloed bij sperma is dus meestal niet ernstig. Het is dan ook niet nodig om gelijk naar de arts te gaan. Vertrouw je het niet? Ga dan wel langs de huisarts. Ook als je langer last blijft houden van bloed bij sperma. Zoek hulp als het bloedverlies samengaat met pijn in de onderbuik en/of pijn aan de teelballen. De huisarts verwijst je mogelijk door naar de uroloog voor meer onderzoek.

Bij de meeste jonge mannen wordt ondanks onderzoek geen oorzaak gevonden. Als een patiënt ouder is dan 40 kan de oorzaak ook te maken hebben met prostaatkanker. Om dit uit te sluiten zal het nodig zijn om enig onderzoek te verrichten. Meestal is het genoeg om met een eenvoudige bloedtest, een PSA-bepaling, te volstaan. De uroloog zal doorgaans ook urineonderzoek doen en een echo maken van uw prostaat.

De uroloog kan middels een TRUS de prostaat onderzoeken. TRUS staat voor Trans Rectal UltraSound. Dit is een inwendig onderzoek van de prostaat met behulp van geluidsgolven (echografie).

Een vergrote prostaat kan tot plasproblemen leiden. Meestal gaat het om een goedaardige vergroting, maar soms ontstaat in de prostaat een kwaadaardige aandoening. Met de TRUS krijgt uw arts aanvullende informatie over uw prostaat, naast de onderzoeken die u al eerder heeft gehad, zoals rectaal onderzoek, uroflowmetrie en bloedonderzoek.

Het onderzoek

Als u uitgekleed bent, gaat u op de onderzoektafel liggen. Soms moet u op uw rug liggen met uw benen in beensteunen en soms kan u op u zij liggen op een onderzoeksbank. De uroloog onderzoekt vervolgens uw prostaat via uw anus. De medische term voor dit onderzoek is rectaal toucher. Tijdens dit onderzoek brengt de uroloog wat glijmiddel aan in uw anus.

Hierna begint het echografisch onderzoek, waarbij de arts een echosonde enkele centimeters in uw anus (endeldarm) schuift. Een echosonde heeft de vorm van een buisje en zendt geluidsgolven uit. Naast de onderzoektafel staat een beeldscherm waarop de arts vervolgens uw prostaat bekijkt.

Tijdens het onderzoek wordt steeds verteld wat er gaat gebeuren. U kunt dan ook uw vragen stellen.

Echografisch onderzoek is niet pijnlijk. Het inbrengen van de echosonde in de anus kan wel een wat vervelend en vreemd gevoel geven.

Voor zover mogelijk krijgt u de uitslag van de echobeelden direct te horen. De uroloog kan veelal wat zeggen over de grootte van de prostaat en hoe de prostaat aanvoelt.

Hemospermie dient op zichzelf niet behandeld te worden. Bij veelvuldig hemospermie en gebruik van bloedverdunners kan in overleg met u arts deze tijdelijk gestaakt worden. Als er een onderliggende oorzaak gevonden is van de hemospermie, zal deze behandeld moeten worden.