We spreken van een hydrocèle (hydros = water, cele = holte) als er een zichtbare zwelling is in een of beide liezen of balzak, die gevuld is met vocht. Een hydrocèle komt vaak voor bij pasgeboren jongens, maar verdwijnt meestal spontaan binnen het eerste levensjaar.

Als de hydrocèle op de leeftijd tussen 12-18 maanden niet is verdwenen, zal een operatie overwogen worden. Uiteindelijk wordt ongeveer 10 % van de jongens die geboren worden met een waterbreuk geopereerd.

Liesbreuken hebben niet de neiging om spontaan te verdwijnen.

We spreken van een liesbreuk als de opening groot genoeg is om buikinhoud (darm of vet) toe te laten. Bij een liesbreuk kan er in plaats van vocht ook ‘buikinhoud'(bijvoorbeeld een stuk darm) in de balzak komen. Een liesbreuk komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes. Een waterbreuk komt alleen voor bij jongens.

Bij meisjes kan naast de darmen ook de eierstok in de breukzak terechtkomen. Een liesbreuk verdwijnt niet spontaan en wordt altijd geopereerd.

Oorzaak
Vroeg in de zwangerschap ontstaat in het liesgebied van het ongeboren kind een uitstulping van het buikvlies via de buikwand (het lieskanaal).

Bij jongens dalen hierlangs in een latere fase de zaadbal en zaadstreng in vanuit de buik naar de balzak.

Bij meisjes ontstaat hierin een ophangband van de baarmoeder naar de grote schaamlip.Na de geboorte verkleeft meestal deze uitstulping van het buikvlies. Als dit niet gebeurt, is er sprake van een ‘breuk'.

Bij een hydrocèle zijn er meestal weinig klachten. Er is een zichtbare zwelling in een of beide liezen of balzak, die al of niet wegdrukbaar is. Ook opvallend is het feit dat de mate van zwelling kan wisselen, de zwelling is meestal pijnloos.

Bij een liesbreuk kunnen er pijnklachten zijn: misselijkheid, braken, aandrang tot ontlasten. In uitzonderlijke gevallen kan de buikinhoud beklemd raken in de breuk. Als de buikinhoud dan niet meer terug te duwen is, is het belangrijk dat u contact opneemt met de huisarts of de kinderchirurg.

Indien u door de huisarts verwezen wordt naar de Uroloog zal er door middel van lichamelijk onderzoek gekeken worden wat er aan de hand is. Soms wordt er ook nog een echografie gemaakt.

Een echografie van het scrotum (balzak) wordt verricht om de oorzaak van een zwelling of pijn in de balzak te achterhalen.

Bij dit onderzoek wordt uw balzak bekeken met behulp van geluidsgolven, met een zo hoge frequentie, dat ze voor het menselijk oor niet meer hoorbaar zijn (echo).

De echo wordt meestal liggend uitgevoerd, soms ook staand. De broek moet wat zakken. Omdat de echo-sonde goed in contact moet zijn met de huid wordt een waterige gel aangebracht. De dokter of de laborant, beweegt dan met het apparaatje over de balzak en kijkt op een scherm naar de beelden.

Het onderzoek is onschadelijk en niet-pijnlijk. Het onderzoek duurt enkele minuten.

Een waterbreuk/liesbreuk verdwijnt op latere leeftijd niet vanzelf en zal meestal geopereerd moeten worden.
Het gaat meestal om een dagbehandeling, dit betekent dat uw kind dezelfde dag weer naar huis kan.

Meestal geeft een hydrocèle weinig klachten en behoeft dus geen operatieve behandeling. Alleen als ze
groter worden, kunnen ze hinderlijk zijn. En soms wordt het cosmetische aspect als storend ervaren.

Voorbereiding

Het is belangrijk van te voren aan uw uroloog te melden of u bloedverdunners gebruikt

De operatie

De ingreep wordt in dagverpleging of tijdens een korte opname gedaan. De ingreep gebeurt onder narcose of via een ruggenprik. De uroloog maakt een snede in de balzak. Via deze snede wordt de bal en bijbal geïnspecteerd. De huid wordt met oplosbare hechtingen gesloten. De ingreep duurt ongeveer dertig minuten.

Na de operatie is het raadzaam een strakke onderbroek of strakke zwembroek te dragen (geen boxershort). Hiermee vermindert u de kans op zwelling en pijn. Blauwverkleuring van de wond komt geregeld voor en
hoeft niet te worden behandeld. Neem de onderbroek of zwembroek mee te nemen als u wordt opgenomen.
De verbandgazen waarmee de wond is verbonden laat u een dag zitten, hierna kunt u het verband verwijderen en mag u weer douchen. De eerste week na de operatie is het verstandig rustig aan te doen.
Zelf voelt u het beste wat u wel en niet kunt. De zwelling rondom de zaadbal verdwijnt geleidelijk uit zichzelf.

De eerste week na de ingreep is het verstandig om rustig aan te doen. Zelf voelt u het beste wat u wel of niet kunt. De zwelling rondom de zaadbal verdwijnt geleidelijk uit zichzelf. Na zeven dagen is zwemmen en baden weer toegestaan.

Mogelijke complicaties

Er bestaat een kans op een bloeduitstorting, overmatige pijn of een infectie in het wondgebied.