Bij een steeldraai van de testikel (‘teelbaltorsie’ of ‘torsio testis’) is er sprake van een acuut opgetreden pijn eenzijdig in de balzak, met vaak hoogstand van deze aangedane testikel.

Een steeldraai van de testikel kan gedurende het gehele leven voorkomen. Als er een steeldraai van de bal tijdens de foetale periode voorkomt spreekt met van een’ vanishing testis’.

De meest voorkomende pijnlijke scrotale zwelling is een eenzijdige ontsteking van de bijbal met ook vaak ontsteking van de testikel zelf. De pijn is langzaam erger geworden en een pijnlijke zwelling van de bijbal met eventuele roodheid is aanwezig.

Klachten bij een torsio testis

• Plotselinge scherpe pijn in het scrotum
  • Pijn in het onderste gedeelte van de buik
  • Een misselijk gevoel, braken
  • Roodheid van het scrotum
  • Zwelling van het scrotum

Lichamelijk onderzoek
Bij lichamelijk onderzoek wordt gelet op de kleur van de huid en zichtbare zwellingen. Tevens zal de positie en de grootte/consistentie van de zaadballen onderzocht. Er wordt ook onderzocht of de bijbal vergroot en/of pijnlijk is.

Echo
Een echo van de balzak kan onderscheid maken tussen een ontsteking of een steeldraai.

Een ontsteking van de bal of bijbal kan met antibiotica worden behandeld. De pijn neemt langzaam af, maar kan zeker nog enkele weken aanhouden. De bal kan soms nog groter en vaster worden. De roodheid wordt snel minder. Rust houden wordt geadviseerd.

Bij een steeldraai (torsio) dient binnen vier tot zes uur een terugdraai te worden verricht. Als de bal terug gedraaid is, kan met een echo gecontroleerd worden of er weer bloeddoorstroming naar de bal is. De pijn is na de terugdraai vrijwel direct weg. Omdat een steeldraai opnieuw kan voorkomen in dezelfde of in de andere bal, zal binnen enkele weken na de terugdraai een operatie gepland worden (orchidofixatie). Dan zullen beide ballen vast worden gemaakt aan de binnenkant van de balzakhuid om een steeldraai in de toekomst te voorkomen. Dit gebeurt in een dagopname.

Soms is het terugdraaien van de bal te pijnlijk. Dan gebeurt dit direct op de operatiekamer. De teelbal kan meteen gecontroleerd worden op vitaliteit en beide ballen zullen vast gemaakt worden aan de binnenkant van de balzakhuid.

Een steeldraai kan opnieuw voorkomen. Om dit te voorkomen is een operatie nodig waarbij beide ballen worden vastgemaakt aan de binnenkant van de balzakhuid. Als het terugdraaien van de bal te pijnlijk is, wordt dit gelijk gecombineerd met het operatief vastmaken.

De operatie

Als het niet gelukt is de teelbal manueel terug te draaien, zal op de operatiekamer de teelbal uit de balzak gehaald worden. Vaak is hij dan blauw verkleurd. De zaadstreng wordt teruggedraaid en dan zijn er twee mogelijkheden:

1.De teelbal kleurt weer snel mooi bij. In dat geval wordt de teelbal vastgezet met drie of vier hechtingen in de balzak.

2.Als de teelbal niet bijkleurt wordt een tijdje gewacht of er toch geen nieuwe doorbloeding optreedt. In die tijd wordt de andere teelbal dan al vastgezet. Als de teelbal toch langzaam bijkleurt, kan hij ook terug vastgezet worden. Als de teelbal echt niet bijkleurt en de uroloog inschat dat dit niet meer zal gebeuren wordt de teelbal weggenomen.

De ingreep duurt ongeveer 45 minuten.

Na de operatie is het raadzaam om 1 à 2 weken een onderbroek die u steun geeft te dragen, dit moet ook ’s nachts. Hiermee vermindert u de kans op zwelling. In het algemeen kunt u de volgende dag weer naar huis.

Complicaties

Soms ontstaat na de ingreep een bloeduitstorting met pijn in het wondgebied of een infectie. Een blauwverkleuring van de wond komt regelmatig voor en daarvoor is behandeling niet noodzakelijk. Er kan tijdelijk wat afscheiding rond de hechtingen optreden. Na het verwijderen van het verband wordt u geadviseerd het wondgebied 1 maal daags kort te douchen (niet baden) of te wassen met water zonder zeep.