Het medicijn, Androskat, zorgt voor verwijding van de bloedvaten en verslapping van de gladde spiercellen in het zwellichaam van de penis. Hierdoor stroomt er meer bloed in het zwellichaam, waardoor een erectie kan ontstaan.

Androskat werkt onmiddellijk na de injectie. Na 15 tot 30 minuten is de werking maximaal.

Waar moet u op letten bij gebruik van Androskat?

Het kost enige tijd om uit te zoeken bij welke dosering u een erectie krijgt. Die dosering is niet voor iedereen gelijk. U begint met een lage dosering. Krijgt u geen erectie, dan wordt in overleg met de uroloog de dosis verhoogd. Verhoog nooit op eigen houtje de dosis. Gebruik Androskat niet vaker dan twee keer per week. Wij adviseren u om altijd vier dagen te wachten voordat u Androskat opnieuw gebruikt. Het is geen probleem om Androskat samen met andere medicijnen te gebruiken, alleen als u  bloedverdunnende middelen gebruikt, loopt u risico op onderhuidse bloeduitstortingen van de penis. De praktijk heeft echter geleerd dat dit alleszins meevalt. Roken en het overmatig gebruik van alcohol voorafgaand aan de injectie gaan niet goed samen. Vooral door roken kan de werking van Androskat worden tegengewerkt. Er wordt u geadviseerd een uur voor de injectie niet te roken.

Het klaar maken van de injectiespuit

De uroloog leert u hoe u het spuitje kunt vullen met Androskat. De injectievloeistof zit in een ampul. Bij het klaarmaken van het spuitje is het belangrijk dat u alle luchtbelletjes verwijdert. Wanneer u een leesbril gebruikt, neemt u deze dan mee naar het spreekuur. Zorgt u thuis voor goed licht wanneer u het spuitje klaarmaakt. De gebruikte ampullen, de restjes injectievloeistof en de naalden kunt u het beste in een leeg
potje met deksel bewaren. Als het potje vol is, kunt u het inleveren bij de apotheek.

Het toedienen van de injectie

De penis bestaat uit twee bovenste en een onderste zwellicha(a)m(en). Het onderste zwellichaam omsluit de urinebuis waar urine en zaad doorheen gaat. Het medicijn moet in een van de twee bovenste zwellichamen worden geprikt.

Om de juiste plaats te bepalen om te prikken kunt u de penis vergelijken met de tijden van de klok. Midden boven is twaalf uur, een kwart verder is drie uur, enzovoorts. De plaatsen waar u injecteert zijn tussen half twee en vier en tussen acht en half elf.

U injecteert in het gedeelte van de penis dichtbij de buikwand. Kies een plaats waar geen zichtbare bloedvaatjes lopen. U strekt de penis met een hand. Met de andere hand desinfecteert u de penis met een alcoholdoekje. Daarna kunt u gaan injecteren.

U houdt de injectiespuit vast als een pen. Daarna prikt u het naaldje loodrecht op de penis door de huid helemaal naar binnen. U voelt dat u door een weerstand heen prikt, dat is het kapsel van het zwellichaam. Nu kunt u met uw duim het spuitje rustig leegdrukken.

Wanneer het spuitje leeg is, trekt u het terug. Daarna desinfecteert u de huid opnieuw met een alcoholdoekje en drukt u de injectieplaats drie minuten dicht.

Wanneer u dit met een masserende beweging doet wordt de vloeistof beter verdeeld over de zwellichamen, waardoor sneller een erectie optreedt. Het is beter om niet steeds op dezelfde plek te prikken. U dient afwisselend links en rechts te prikken.

U kunt het spuitje direct voor gebruik klaarmaken. U kunt het spuitje ook eerder klaarmaken en maximaal 24 uur in de koelkast bewaren. Haalt u het spuitje dan wel een half uur voor gebruik uit de koelkast.

Mogelijke bijwerkingen

De erectie mag niet langer dan vier tot zes uur duren. Houdt de erectie te lang aan, dan bestaat het risico dat de zwellichamen onherstelbaar beschadigd raken. Dit is een ernstige situatie die onmiddellijk behandeld moet worden.

Wanneer de erectie langer dan twee uur duurt, kunt u koude kompressen om de penis leggen. Wanneer de erectie na het koelen nog aanhoudt, dan vragen wij u om contact op te nemen met het ziekenhuis, ook ’s nachts.

Na het injecteren kan een bloeduitstorting op de penis ontstaan, een verdoofd gevoel in de penis, roodheid van de injectieplaats, voorbijgaande pijn en/of zwelling van de voorhuid. Wanneer u tijdens de injectie pijn voelt, moet u stoppen met het inspuiten. Een licht branderig gevoel is normaal. Vooral de eerste keer kunt u enigszins duizelig worden. Bij een verkeerde injectietechniek kan de injectievloeistof onder de huid
terechtkomen. Androskat is dan niet of minder werkzaam en er kan pijn ontstaan.

Wanneer u moeite heeft met injecteren, dan kunt u een nieuwe afspraak maken op het spreekuur. Bij regelmatig gebruik gedurende een langere periode kan er een plaatselijke verharding in de penis ontstaan. Soms zijn deze verhardingen pijnlijk. De verharding verdwijnt meestal na het stoppen met de injecties.