In de teelballen wordt het mannelijk hormoon testosteron geproduceerd. De groei van prostaatkankercellen is afhankelijk van een constante hoeveelheid van testosteron in het bloed. Als het testosteron wordt uitgeschakeld, remt de groei van prostaatkankercellen. Het onderdrukken van de productie van testosteron kan door middel van medicijnen of via een operatie. Na een operatie hoeft u niet (meer) behandeld te worden met medicijnen.

De operatie

De operatie vindt meestal plaats onder regionale verdoving (ruggenprik). Al kan de operatie ook onder algehele anesthesie (narcose) plaatsvinden. Bij de operatie nemen we alleen het weefsel uit de teelballen weg, dat testosteron produceert. We nemen dus niet de gehele teelbal weg. De uroloog maakt een kleine snee in uw balzak. Vervolgens verwijdert hij of zij het weefsel aan de binnenzijde van beide teelballen. De ingreep duurt ongeveer een half uur.

Een strakke broek (suspensoir) houdt uw balzak hoog om zwelling te voorkomen. U kunt pijn hebben in het operatiegebied. Meestal is de pijnmedicatie op vaste tijden voldoende om de pijn te bestrijden.

Bij goed herstel gaat u meestal op de operatiedag alweer naar huis toe. Neem een strak zittende onderbroek of zwembroek mee naar het ziekenhuis. We raden u aan om na de operatie een aantal dagen een strakke onderbroek of zwembroek te dragen. Dit geeft steun. Als u deze ook ’s nachts aanhoudt, vermindert u de kans op een zwelling.

De eerste week doet u het rustig aan. Dit betekent niet fietsen, zwemmen of werken. De eerste 2 weken mag u niet zwaar tillen of ander lichamelijk zwaar werk doen. De hechtingen lossen vanzelf op en hoeven niet verwijderd te worden. De eerste 2 weken na de operatie mag u thuis gewoon douchen. Als alle wondjes dicht zijn mag u 2 weken na de operatie weer in bad, zwemmen of de sauna bezoeken.

Complicaties/bijwerkingen

Bij elke operatie kunnen zich na de ingreep problemen voordoen. Het kan zijn dat de operatiewond gaat bloeden. Ook kan er een zwelling optreden.