Als de steen erg groot is of er zijn meerdere blaasstenen dan zal een operatie (via de buikwand) nodig zijn om de steen te verwijderen. Deze operatie wordt sectio alta genoemd.

Voorbereiding

Voor deze ingreep worden bloedverdunners tevoren gestaakt.

De operatie

Bij deze operatie wordt er een dwarse snee vlak boven uw schaambeen gemaakt. Via deze snee wordt uw blaas geopend en worden de stenen uit uw blaas verwijderd. De wond wordt hierna gehecht. Na de operatie krijgt u een katheter (slangetje) in de blaas ingebracht zodat de urine en eventuele steenresten probleemloos kunnen aflopen.

De dag van de operatie heeft u bedrust, maar de dag na de operatie mag u weer uit bed. Het infuus zal de dag na de operatie worden verwijderd. De blaaskatheter houdt u ten minste tot de controle op de polikliniek.
De hechtingen zullen na 10 dagen worden verwijderd op de polikliniek.

In het algemeen kunt u ongeveer 5 dagen na de operatie weer naar huis. U zult materiaal meekrijgen voor de verzorging van de blaaskatheter. De verpleegkundige leert u hoe u hiermee moet omgaan.

De eerste week na de ingreep is het verstandig rustig aan te doen. Zelf voelt u meestal het beste wat u wel en niet kunt. Aangeraden wordt om gedurende 2 weken niet zwaar te tillen of te fietsen. Sportactiviteiten, baden en zwemmen worden gedurende 4 weken afgeraden.

Complicaties

Er kan een blaasontsteking ontstaan die gepaard gaat met koorts en behandeld moet worden met antibiotica. Dit kan ook nog in de weken na de operatie voorkomen; soms kan een bijbalontsteking ontstaan.

De operatiewond kan ontsteken. U herkent een wondontsteking een rode huid rondom de wond, die warm aanvoelt en gezwollen is. De pijn aan de wond wordt erger. U hebt koorts en/of er komt pus uit de wond.

Ook is het mogelijk dat er langere tijd na de operatie een vernauwing van de plasbuis ontstaat. In enkele gevallen is hiervoor een nieuwe operatieve ingreep noodzakelijk.

Zeer zeldzaam kan na de operatie een trombosebeen ontstaan die met medicatie behandeld moet worden.

Controle

Er zal een afspraak voor u worden gemaakt op afdeling radiologie voor een cystogram, ter controle op lekkage van de blaas. Volgens afspraak komt u hierna op controle bij de uroloog ongeveer 10 dagen na de ingreep. Afhankelijk van de uitslag van dit onderzoek wordt u katheter verwijderd.