Een spermatocèlectomie verwijst naar een operatie om een ​​goedaardige cyste uit de bijbal te verwijderen. Chirurgische behandeling kan nodig zijn voor bijbalcysten als ze groot zijn en ongemak voor de patiënt veroorzaken.

Voorbereiding

Het is belangrijk van te voren aan uw uroloog te melden als u onder controle bij de trombosedienst staat
of u Marcoumar, Sintrom, Plavix, Persantin, Ascal, Aspirine of sinaspril slikt.

De operatie

De ingreep wordt in dagbehandeling of tijdens een korte opname gedaan. De uroloog maakt een snede in de balzak. Via deze snede worden de bal en de bijbal geïnspecteerd en de spermatocèle verwijderd. De huidwond wordt met oplosbare hechtingen gesloten. De ingreep duurt ongeveer 30 minuten.

De eerste 24 uur na de ingreep is het raadzaam overdag een onderbroek te dragen die steun geeft (geen
boxerschort). Hiermee vermindert u de kans op zwelling of ontsteking. Neem de onderbroek mee als u wordt
opgenomen. De verbandgazen waarmee de balzak is verbonden laat u één dag zitten, hierna kunt u het verband verwijderen en mag u weer douchen. U krijgt een afspraak mee voor controle op de polikliniek Urologie.

De eerste week na de ingreep is het verstandig om rustig aan te doen. Zelf voelt u het beste wat u wel of niet kunt. De zwelling rondom de zaadbal verdwijnt geleidelijk uit zichzelf. Na zeven dagen is zwemmen en baden weer toegestaan.

Mogelijke complicaties

Er bestaat een kans op een bloeduitstorting, overmatige pijn in het wondgebied of een infectie. Een blauwverkleuring van de wond zonder zwelling komt geregeld voor en hoeft geen verdere behandeling.

Na een spermatocèle operatie is het mogelijk dat op den duur een nieuwe spermatocèle ontstaat. De bijbal is
verantwoordelijk voor het transport van zaadcellen tussen zaadbal en prostaat. Het is mogelijk dat een operatie aan de bijbal een afsluiting van dit transportsysteem veroorzaakt. Dit zou kunnen resulteren in verminderde vruchtbaarheid. Als u een kinderwens heeft wordt deze ingreep in de regel niet geadviseerd.