Bij een prostaatbiopsie worden stukjes weefsel uit de prostaat gehaald met een dikke, holle naald. Zo’n stukje weefsel heet een biopt. De biopsie gebeurd samen met een echografie.

Dit onderzoek wordt verricht om te kijken of iemand prostaatkanker heeft, of dat het gaat om een goedaardige vergroting of een ontsteking van de prostaat​.

Voorbereiding

U moet 1 uur voor het onderzoek een antibioticumtablet nemen om een mogelijke infectie te voorkomen. En als u bloedverdunnende medicijnen gebruikt, moet u daar een aantal dagen voor het onderzoek mee stoppen. Uw arts bespreekt dit met u.

Het onderzoek

U krijgt uitleg over het onderzoek. Voor een prostaatbiopsie kleedt u zich van onderen uit. Daarna gaat u op een onderzoekstafel liggen op uw zij, of met uw benen gespreid in beensteunen. De arts brengt met glijmiddel een echosonde in uw anus tot in uw darm, vlakbij de prostaat. Dit kan een vervelend gevoel zijn. Een echosonde is een staaf die werkt met geluidsgolven. Daarmee maken we een echografie, zodat we de prostaat op een beeldscherm goed kunnen bekijken.

Als de prostaat goed te zien is, brengt de arts door de echosonde een dunne naald in de prostaat. Deze naald kan via de anus of via het perineum (de huid tussen de uitwendige geslachtsdelen en de anus) ingebracht worden. Hiermee prikt de arts meerdere keren in de prostaat en haalt zo 8-12 stukjes weefsel weg. Deze prikken voelt u en dat kan pijn doen. U kunt voor het onderzoek een verdoving krijgen die de scherpe pijn wegneemt. De prostaat helemaal verdoven lukt meestal niet.

Het onderzoek duurt 20-30 minuten.

De eerste 3 dagen na het onderzoek mag u niet fietsen. En ook niet rijden op een brommer of motor. U kunt na het onderzoek dus niet op de fiets, brommer of motor naar huis. Als u bloedverdunnende medicijnen gebruikt, mag u die de dag na het onderzoek weer nemen.

De uitslag krijgt u 10-14 dagen na het onderzoek van uw arts, telefonisch of tijdens een vervolgafspraak. U hoort dan ook of er meer onderzoek nodig is.

Mogelijke complicaties

Een prostaatbiopsie is veilig. Wel is er een kleine kans op een bloeding, op een infectie of op een bloedvergiftiging. Om dit te voorkomen, krijgt u voor het onderzoek antibiotica.

In de 1e week na een prostaatbiopsie kan in uw plas of poep wat bloed zitten. Ook kan er tot 2 maanden na het onderzoek bloed in uw sperma zitten. U hoeft zich hier geen zorgen over te maken, dit is normaal. Het is goed om ten minste 2 liter per dag te drinken als er bloed in uw urine zit.

Bij koorts, koude rillingen of bloedverlies langer dan 1 week, neem dan contact op met uw behandelend arts.