Meestal geeft een hydrocèle weinig klachten en behoeft dus geen operatieve behandeling. Alleen als ze
groter worden, kunnen ze hinderlijk zijn. En soms wordt het cosmetische aspect als storend ervaren.

Voorbereiding

Het is belangrijk van te voren aan uw uroloog te melden of u bloedverdunners gebruikt

De operatie

De ingreep wordt in dagverpleging of tijdens een korte opname gedaan. De ingreep gebeurt onder narcose of via een ruggenprik. De uroloog maakt een snede in de balzak. Via deze snede wordt de bal en bijbal geïnspecteerd. De huid wordt met oplosbare hechtingen gesloten. De ingreep duurt ongeveer dertig minuten.

Na de operatie is het raadzaam een strakke onderbroek of strakke zwembroek te dragen (geen boxershort). Hiermee vermindert u de kans op zwelling en pijn. Blauwverkleuring van de wond komt geregeld voor en
hoeft niet te worden behandeld. Neem de onderbroek of zwembroek mee te nemen als u wordt opgenomen.
De verbandgazen waarmee de wond is verbonden laat u een dag zitten, hierna kunt u het verband verwijderen en mag u weer douchen. De eerste week na de operatie is het verstandig rustig aan te doen.
Zelf voelt u het beste wat u wel en niet kunt. De zwelling rondom de zaadbal verdwijnt geleidelijk uit zichzelf.

De eerste week na de ingreep is het verstandig om rustig aan te doen. Zelf voelt u het beste wat u wel of niet kunt. De zwelling rondom de zaadbal verdwijnt geleidelijk uit zichzelf. Na zeven dagen is zwemmen en baden weer toegestaan.

Mogelijke complicaties

Er bestaat een kans op een bloeduitstorting, overmatige pijn of een infectie in het wondgebied.