Zijn de zaadballen na het eerste levensjaar nog niet ingedaald, dan is medisch ingrijpen wenselijk.

De operatie

De operatie die nodig is om een zaadbal in de balzak te brengen heet orchidopexie. Het is een operatie die 30 tot 60 minuten duurt. De operatie is onder algehele narcose.

Als uw zoon slaapt, wordt eerst gevoeld waar het balletje zit. Als het balletje in de lies te voelen is, wordt dit opgezocht via een sneetje in de lies. Via de opening in de lies wordt de bal opgezocht en vrijgemaakt. De bloedvaten en de zaadleider van de testikel worden ook vrijgemaakt van de omliggende weefsels.

Hierdoor kan voldoende lengte verkregen worden om de testikel naar de balzak te brengen, waar deze vervolgens wordt vastgezet. De huidwond in de balzak en lies wordt meestal met oplosbare hechtingen gesloten en hoeven niet verwijderd te worden. Over de wondjes wordt een pleister geplakt.

Mogelijk ander verloop van de operatie

• Wanneer niet duidelijk is waar het balletje zich precies bevindt, wordt onder narcose eerst een kijkoperatie (laparoscopie) gedaan. Meestal zit het balletje vlakbij de lies. Het wordt dan in dezelfde procedure in de balzak geplaatst.
  • Soms blijkt tijdens de operatie dat het balletje niet is aangelegd. Ook is er een kleine kans dat het balletje al voor de geboorte is verschrompeld. In dat geval wordt het verschrompelde balletje tijdens de operatie verwijderd.
  • Soms is de zaadstreng te kort om naar de balzak te brengen. Dit komt vooral voor bij balletjes die in de buikholte liggen. Om lengte te winnen, worden de bloedvaten van het balletje doorgeknipt. Zes maanden later wordt het balletje op zijn plaats gebracht. Het lichaam heeft dan nieuwe bloedvaatjes aangemaakt. Als dit moet gebeuren, is er een grotere kans dat het balletje verschrompelt. Gelukkig lopen er naast de zaadleider meestal voldoende reservebloedvaten om dit te voorkomen.
  • Ondanks een operatie op jonge leeftijd kan een normale functie van het niet-ingedaalde balletje niet worden gegarandeerd. Pas in de puberteit gaan de zaadballen het mannelijk hormoon (testosteron) en zaadcellen aanmaken. Vooral wanneer beide balletjes niet zijn ingedaald, kan later sprake zijn van verminderde vruchtbaarheid.

Kinderen mogen met ontslag waneer ze, pijnvrij en stabiel zijn, ze iets gegeten hebben en wond geen bijzonderheden vertoont. Uw kind mag thuis weer alles eten en drinken. Zeker de eerste dag moet uw zoon het rustig aandoen. De eerste dagen zal uw zoon minder actief zijn. Houd de wond de eerste drie dagen droog. Drie dagen na de operatie mag uw kind weer douchen. Uw kind mag nog niet in bad. In bad weekt de wond los waardoor er meer kans is op infectie. Houd uw kind een paar dagen thuis.

Bij pijn tijdens de eerste dagen mag uw zoon een paracetamol zetpil of tablet hebben. De eerste 2 weken niet sporten, zwemmen, fietsen of aan gymnastiek doen. In principe kan uw zoon na één week weer naar school.
Het is normaal dat de balzak na de operatie een beetje gezwollen is en er blauwroodachtig uitziet.

Mogelijke complicaties

Geen enkele operatie is zonder risico's. Zo is ook bij deze operatie een zeer kleine kans op complicaties aanwezig, zoals nabloeding of wondinfectie. Als de pijn steeds erger wordt, er pus uit de wond komt of wanneer uw kind koorts krijgt boven 38,5°C, dan moet u contact opnemen met uw uroloog of huisarts.