Bij radicale orchidectomie via de lies maakt de arts een horizontale insnijding in het onderste gedeelte van de buik. Daarna duwt hij de zaadbal omhoog en verwijdert deze via de insnijding.

Voorbereiding

Bloedverdunners dienen doorgaans voor de operatie tijdelijk gestaakt te worden. Er wordt met u afgesproken wanneer u deze medicijnen weer mag hervatten.

De operatie

De operatie vindt plaats onder algehele narcose of met een ruggenprik. Tijdens de operatie ligt u op de rug op de operatietafel. Via een snede in de lies wordt de zaadstreng tezamen met de teelbal verwijderd. De wond wordt meestal gehecht met oplosbare hechtingen die aan de binnenkant van de huid worden geplaatst en van buiten niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Het weefsel wordt opgestuurd voor verdere analyse. De operatie neemt ongeveer een half uur in beslag.

De lies kan na de operatie pijnlijk zijn. Op de uitslaapkamer en de verpleegafdeling zijn pijnstillers voorgeschreven. Als u ondanks deze pijnstillers pijn blijft houden, geeft u dit dan aan bij uw verpleegkundige. Deze vraagt uw uroloog om zwaardere pijnstillers voor te schrijven.

Indien u na de operatie geplast heeft en de pijn is onder controle mag u naar huis. Soms moet er tussen uw ontslag en uw volgende bezoek aan de polikliniek opnieuw bloed worden geprikt. Dit wordt bij uw ontslag met u afgesproken.

U krijgt een afspraak mee voor de polikliniek om de weefseluitslag en de uitslagen van eventuele scans en bloedonderzoeken te bespreken. Dan wordt ook het verdere behandelplan met u besproken.

Neem contact op met uw arts wanneer u toenemende zwelling van de wond bemerkt, als u koorts hoger dan 38,5 ° C heeft of aanhoudende pijnklachten heeft.

Mogelijke bijwerkingen

Na elke ingreep kan een complicatie ontstaan maar doorgaans verloopt een operatie en de periode daarna zonder problemen. Problemen die na deze ingreep voor kunnen komen zijn:

Vaak (vaker dan 1 op de 10 patiënten,)

• Indien er kanker wordt gevonden is deze operatie alleen niet altijd voldoende. Soms zijn aanvullende behandelingen nodig in de vorm van bijvoorbeeld bestraling of chemotherapie

Soms (tussen 1 op de 10 en 1 op de 50 patiënten)

• De definitieve uitslag van het weefselonderzoek laat geen kanker zien maar een goedaardige tumor of ontsteking.
  • Het weefselonderzoek laat geen definitieve diagnose zien
  • Soms treedt een infectie van de wond op waarvoor verdere behandeling nodig is
  • Soms treedt een bloeding op in de lieswond of in de balzak. Hiervoor kan
    een tweede operatie nodig zijn.
  • Afhankelijk van uw situatie kan de vruchtbaarheid in de toekomst verminderd
    zijn.

Zelden (minder dan 1 op de 50 patiënten)

• Blijvende gevoelsstoornissen in de regio van de lies en de balzak.