Hoe werkt een TUR-blaas?

De TUR-blaas, een transurethrale resectie van de blaastumor, is een operatie waarbij een biopt, een verdacht stukje weefsel uit de blaas, wordt genomen om verder te onderzoeken. Het uitvoeren van een TUR-blaas is essentieel voor de diagnose, omdat blaaskanker pas kan worden vastgesteld als verdachte weefsels onder een microscoop onderzocht zijn (dit heet histologisch onderzoek). Maar de TUR-blaas is tevens een behandeling, want het verwijderen van de tumor is uiteindelijk het doel.

Een TUR-blaas wordt uitgevoerd door het inbrengen van een endoscoop, een instrument in de vorm van een holle buis, via de plasbuis in de blaas. De patiënt is daarbij, in overleg met de anesthesist, onder algehele narcose of lokale verdoving (ruggenprik). Door middel van een elektrische stroom die door een lusje aan het einde van de endoscoop loopt, kunnen delen van een tumor worden weggesneden voor nader weefselonderzoek (histologisch onderzoek). Ook kunnen tumoren of kwaadaardige cellen hiermee worden weggebrand. Tijdens de TUR-blaas kan eventueel foto-dynamische diagnostiek toegepast en dit kan helpen bij het vinden van lastig zichtbare tumoren.

Voorbereiding
De arts geeft gedetailleerd advies over wat te doen in de aanloop naar een TUR-blaas. Als voorbereiding op de narcose zijn eten, drinken en roken vanaf zes uur voor de operatie niet meer toegestaan. Het kan tevens nodig zijn om enkele dagen voor de operatie te stoppen met het nemen van bepaalde medicijnen. Na de operatie is het belangrijk extra water te drinken en alcohol te vermijden, naar het lichaam te luisteren en lichamelijke inspanning te beperken. Vermijd fietsen, seksuele activiteit, en persen tijdens de stoelgang. Irritaties en bloed(stolsels) in milde mate tijdens het urineren zijn normaal en verdwijnen vanzelf. Wanneer een voortdurend branderig gevoel tijdens het plassen optreed, er veel bloedstolsels zijn, koorts ontstaat of plassen niet mogelijk is, dan is het advies om de arts te raadplegen of terug te keren naar het ziekenhuis. Het is normaal om een paar weken na de operatie last te hebben van irritatie aan de urinewegen. Dit is normaal en zal overgaan. Om het herstel te helpen is het advies om minstens 2 liter vocht per dag te drinken. Neem vooral geen alcohol. Doe niet aan zware lichamelijke activiteit na de operatie, en vermijdt seksuele activiteit voor maximaal 2 weken. Om overbelasting tijdens de stoelgang te voorkomen kan een laxeermiddel gebruikt worden. Ga naar de arts of keer terug naar het ziekenhuis als de klachten aanhouden of er koorts optreedt.
Indicaties TUR-blaas
Bij een niet-spierinvasieve blaaskanker is een TUR-blaas de standaardbehandeling voor verwijdering van de blaastumor.
Bijwerkingen
Een TUR-blaas duurt meestal niet langer dan een uur. Na de operatie wordt voor een paar dagen een katheter geplaatst om de blaas rust te geven. Zoals bij elke chirurgische procedure, kunnen bloedingen en infecties optreden na de operatie. Wanneer een bloeding optreedt, wordt de blaas via de katheter gespoeld. Wanneer een infectie optreedt, wordt deze behandeld met antibiotica. De arts kan een volledig overzicht geven van de bijwerkingen. De bijwerkingen vereisen zelden een langere opname. Nadat de katheter is verwijderd en zonder problemen kan worden geplast, kan de patiënt het ziekenhuis verlaten. Dit is meestal 1 tot 3 dagen na de procedure.