Hoe werkt partiële nefrectomie?
Bij een niersparende operatie, ofwel partiële nefrectomie, verwijdert de chirurg alleen dat deel van de nier dat is aangetast door de tumor. Zo veel mogelijk van het gezonde nierweefsel blijft dan intact waardoor er minder complicaties zijn dan bij het helemaal weghalen van de nier. Een niersparende operatie wordt alleen in centra uitgevoerd die voldoende ervaring en expertise hebben met deze behandeling. Meestal is de operatie effectief. De kans dat de tumor weer terug komt is 5 á 10 procent.

Partiële nefrectomie kan op verschillende manieren worden uitgevoerd:

• open (via de buik)
  • met een laparoscoop, dit is een holle buis (een ‘kijkoperatie’)
  • met behulp van de Da Vinci-operatierobot, een hightech systeem dat de arts helpt moeilijke ingrepen via een kijkoperatie te verrichten.

Fig. 7: partiële nefrectomie

Bij een open operatie maakt de chirurg een snede in de buikwand om direct toegang te krijgen tot de nier. Bij een kijkoperatie (laparoscopisch) plaatst de chirurg via kleine sneetjes instrumenten zoals een dunne kijkbuis met camera in de buikholte. Met een camera kan de chirurg de gehele nier op een scherm bekijken. Zo’n kijkoperatie wordt ook wel met een robot uitgevoerd. Welke manier van opereren wordt toegepast is afhankelijk van de beschikbare apparatuur in het ziekenhuis en de ervaring van de uroloog De verschillende technieken geven dezelfde kans op genezing. De operatie wordt goed voorbereid. Meestal verblijft de patiënt enkele dagen in het ziekenhuis.

Fig. 8: laparoscopische partiële nefrectomie

Indicaties partiële nefrectomie
Voor een niersparende operatie wordt gekozen als de tumor klein is (tot vier centimeter) en op een gunstige plaats in of op de nier ligt. Artsen raden ook een niersparende operatie aan als de andere nier niet goed functioneert en patiënten dus niet nog een nier kunnen missen.

Bijwerkingen
De operatie kan een aantal weken tot lichte pijn in de flank leiden. Wat de genezing helpt is veel drinken (1-2 liter per dag, vooral water), niks zwaarder tillen dan 5 kilogram en geen zware inspannende oefeningen doen. Daarnaast is het goed eventuele voorgeschreven medicatie met de arts te bespreken. Bij koorts, zware bloedverlies en pijn, dient de patiënt contact op te nemen met de arts.