Prostaatkankercellen kunnen uitzaaien naar de botten, in de meeste gevallen is dit de wervelkolom. De behandeling van botuitzaaiingen kan ernstige bijwerkingen hebben. De arts zal helpen om mogelijke complicaties en bijwerkingen te voorkomen en te behandelen. Dit kan de levensverwachting verlengen met minder klachten. Uitzaaiing naar de botten kan weer leiden tot pijn die met pijnstillers onder controle gehouden kan worden. In sommige gevallen kan de arts een zeer sterke pijnstiller aanraden, zoals morfine.

Wanneer tumoren in de wervelkolom groeien, kunnen ze ruggengraatcompressie veroorzaken. Dit is een zeldzame maar ernstige complicatie, omdat het kan leiden tot verlamming van de benen. De belangrijkste symptomen van ruggengraatcompressie zijn:

• Pijn in een specifieke plek in de wervelkolom, die anders is dan de gebruikelijke pijn
  • Nieuwe pijn in de wervelkolom die erger is en niet reageert op pijnstillers
  • Een tintelend gevoel in de wervelkolom, armen of benen
  • Pijn in de wervelkolom, die verandert als van positie wordt veranderd
  • Gevoelloosheid in de benen
  • Stijfheid of zwaarte in de benen waardoor het evenwicht wordt verloren
  • Pijn in de armen of benen
  • Zwakte in de benen of armen

Wanneer wordt vermoed dat de ruggengraat wordt samengedrukt, dient direct contact opgenomen te worden met de arts. Botten die door tumoren aangetast zijn, breken gemakkelijker. Als het risico op botbreuken bestaat, kan de arts medicijnen voorschrijven die de botten stabiliseren. De meest voorkomende zijn bisfosfonaat en denosumab. Bisfosfonaten worden elke 4 weken met een infuus toegediend. Hierdoor neemt de botmassa toe, vermindert de pijn en kunnen botbreuken worden voorkomen. Omdat bisfosfonaten de kaken kunnen beschadigen, zal de arts adviseren om een tandarts te bezoeken alvorens met de behandeling wordt gestart. Denosumab wordt onder de huid toegediend. Hierdoor neemt de botmassa toe met over het algemeen minder bijwerkingen dan bij bisfosfonaten het geval is. Als uitzaaiing naar de botten symptomen veroorzaken terwijl wordt behandeld met geneesmiddelen, kan radiotherapie helpen om deze symptomen te verlichten en botbreuken te voorkomen.

Om de botten gezond te houden dient regelmatig bewogen te worden. Probeer ook een gezond gewicht te houden, stop met roken en drink alcohol met mate. Het risico op botcomplicaties neemt toe naarmate de leeftijd toeneemt. Om complicaties als gevolg van uitzaaiing naar de botten te voorkomen, kan het raadzaam zijn om voedingssupplementen zoals calcium of vitamine D3 te nemen.